Waarom hypotheekrente opslag?

Geldverstrekkers hanteren rente-opslagen afhankelijk van de verhouding tussen de executiewaarde van uw woning (waarde van de woning bij gedwongen verkoop) en de hoogte van het hypotheekbedrag. De opslagen kunnen oplopen tot 0,6% op het basisrentetarief. Dit geldt voor hypotheken zonder Nationale Hypotheek Garantie (NHG).

Bij waardestijging van de woning is het bij veel geldverstrekkers mogelijk om tussentijds of bij een nieuwe renteperiode de rente-opslag te laten vervallen. U moet hier in de meeste gevallen wel zelf om vragen. In de algemene voorwaarden van uw hypotheek kunt u nagaan of er een opslag van toepassing is en hoe en wanneer deze kan vervallen. U kunt rechtstreeks contact opnemen met uw geldverstrekker om de rente-opslag te laten vervallen. De nieuwe rente gaat na acceptatie in principe in per de eerste van de maand.

WOZ waarde als uitganspunt
Om de rente-opslag op uw hypotheek te laten vervallen kan de WOZ-waarde van de woning als uitgangspunt worden genomen. De WOZ-waarde is de waarde waarvoor de gemeente uw woning heeft getaxeerd. Om de waarde van uw woning te onderbouwen, kunt u uw geldverstrekker verzoeken om de WOZ-verklaring als taxatie te accepteren.

Actuele waarde als uitgangspunt
Wilt u de actuele waarde van uw woning als uitgangspunt nemen, dan is een taxatierapport van een erkende taxateur noodzakelijk. Hiervoor dient u een taxateur of makelaar in te schakelen. Het tarief voor een taxatierapport is vaak afhankelijk van de getaxeerde waarde van de woning. Gebruikelijk is 1,85 promille, dat is 0,185% van de getaxeerde waarde. De laatste tijd zijn er ook veel aanbieders die een vast tarief aanbieden voor een taxatierapport. Hierdoor wordt het taxatierapport een stuk goedkoper bij woningen vanaf € 150.000,-. Let wel op of er bijkomende kosten zijn zoals kadasterkosten, gemeentelijke leges, administratiekosten en de BTW.

De kosten voor een taxatierapport kunnen worden uitgesplitst in:
Tarief taxateur (vanaf € 150,-)
Kadasterkosten (€ 10,- tot € 25,-)
Gemeentelijke leges (€ 0,- tot € 50,-)
Administratiekosten (€ 10,- tot € 25,-)
De BTW (19% van het totaalbedrag)

De kadasterkosten en de gemeentelijke leges worden ook wel verschotten genoemd. Let goed op of het aangeboden tarief voor het taxatierapport inclusief alle bovengenoemde posten is of dat er extra kosten bovenop het geadverteerde tarief komen.

Tip: www.erkende-taxateurs.nl (taxatiebureau met een vast tarief inclusief alle kosten)

Voor meer informatie over taxatie en taxatierapport klik in het linker menu op “Taxatierapport”.

Bereken de maandelijkse besparing
Om te bereken wat het u maandelijks aan hypotheek maandlasten kan opleveren door simpelweg een brief te sturen naar uw geldverstrekker klikt u in het linker menu op "Bereken de opslag".

Aan het eind van de berekening kunt u een standaard brief uitprinten welke u nodig heeft om uw geldverstrekker te verzoeken tot het verlagen van de hypotheekrente.